Painotetusta opetuksesta on käyty Helsingissä kiihkeääkin keskustelua jo vuosia. Puhutaan koulushoppailusta ja tasa-arvosta, ja keskustelu kääntyy joskus myös vanhempia syyllistäväksi. Kaiken tämän keskellä unohtuu usein se, mikä on tärkeintä: lasten oma etu.
Oma kantani asiaan on selkeä. Lasten yksilöllisiä vahvuuksia tulee tukea ja vahvistaa.
On totta, että lasten eriyttäminen kouluympäristössä haastaa perinteisiä tasa-arvoon liittyviä näkemyksiä. Taustalla on myös ajatus tasapäistämisestä. Jos keskusteluun lisätään vielä runsaasti tunnepohjaisia näkökulmia, lasten yksilölliset tarpeet ja edut jäävät helposti sivuun.
Painotettu opetus joustoineen, tarjoaa motivoituneille oppilaille mahdollisuuden kehittää vahvuuksiaan, oli kyse sitten musiikista, liikunnasta, matematiikasta, kielistä tai taideaineista. Kouluympäristön, joka tukee lapsen innostusta ja kykyjä, ei pitäisi pyrkiä tasapäistämään oppilaita, vaan rohkaista heitä löytämään omat vahvuutensa. Pitkällä aikavälillä painotettu opetus ei ainoastaan tuota yhteiskunnalle lahjakkaita osaajia, vaan ennen kaikkea innostuneita ja itseluottamusta saaneita nuoria.
Esimerkiksi Kaisaniemen ala-asteen musiikkiluokalta, jossa itsekin olen opiskellut, on noussut koko kansan tietoisuuteen useita Suomen eturivin muusikoita. Tällaiset koulut eivät ole pelkästään oppimisympäristöjä, vaan polkuja, jotka mahdollistavat unelmien ja uravalintojen toteutumisen.
Jotta negatiivinen keskustelu painotetusta opetuksesta saataisiin väistymään, on tärkeää varmistaa sen saavutettavuus mahdollisimman monelle, perhetaustasta riippumatta. Sen sijaan, että näitä mahdollisuuksia rajoitettaisiin, tulisi kehittää toimivia keinoja, joilla jokaisella lapsella olisi mahdollisuus hakeutua painotetun opetuksen piiriin. Lapsille ja nuorille tulisi tarjota reilu mahdollisuus kehittää omia vahvuuksiaan.
Vaikka Helsingin perusopetus on laadukasta, se ei tee painotetusta opetuksesta tarpeetonta. Painotetut luokat tarjoavat lisää virikkeitä ja tukea niille lapsille, joilla on vahva motivaatio ja erityisiä lahjakkuuksia. Ne auttavat oppilaita suuntaamaan innostuksensa pitkäjänteisesti kohti entistä parempaa osaamista ja itsensä kehittämistä.
Lahjakkuuden ja innostuksen tukeminen ei ole ongelma, vaan osa ratkaisua. Se edistää Helsingin koulutuksen, kulttuurin ja kilpailukyvyn kehitystä ja ennen kaikkea tukee lasten yksilöllistä oppimista. Kun lasten luontainen innostus ja yksilölliset kyvyt huomioidaan, he saavat parhaat mahdolliset eväät päästä elämässä eteenpäin.
Helsingin tulee panostaa jatkossakin osaamiseen ja innovaatioihin. Osa tätä kehitystä on tarjota laadukasta painotettua opetusta. Haluan olla kehittämässä Helsinkiä suuntaan, jossa jokainen lapsi ja nuori voi löytää oman potentiaalinsa ja kehittää kykyjään ilman turhia rajoitteita💙